Een veilige en gezonde werkomgeving voorkomt slachtoffers

Dag van de BHV: besef, waardering en support

dag-van-de-bhv-112bhv-nlDe eerste maandag van de maand. Om 12.00 uur klinkt het landelijke luchtalarm. Wij herkennen de sirene echter met een positieve twist op maandag 7 november 2016. Die dag wordt landelijk voor de vijfde keer aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Dag van de BHV is er in de eerste plaats voor de niet-BHV’ers! Sleutelwoorden zijn: besef, waardering, support. Waardering en support voor de BHV’er die zich niet inzet voor zichzelf, maar juist voor de ander.

BHV’er: In óns belang

De BHV’er doet het niet voor zichzelf. Dat realiseren we ons vaak niet. Hij doet het in óns belang. Toch hoor je nog wel eens negatieve geluiden over de BHV. Als het brandalarm gaat, kan er geërgerd worden gereageerd. ‘Moet dat nu? Ik verwacht zo een belangrijk telefoontje.’ Of: ‘Mijn afspraak kan er elk moment zijn…’ Herkenbaar? Waarom werkt niet iedereen mee aan een (ontruimings)oefening? Zien we er de noodzaak niet van in? Maar, realiseert een ieder zich wel in wiens belang de oefening wordt gehouden? In het belang van ons. Wij allemaal moeten ons individueel realiseren waar de BHV’er voor staat: ik doe het ook voor jou.

Voorpostfunctie voor professionele hulpverlener

In veel gevallen is de gedachte dat het afgaan van het brandalarm – anders dan in geval van een echte brand uiteraard – te maken heeft met ‘slechts’ een oefening voor en door de BHV-organisatie. Men staat er vaak niet bij stil dat wanneer de nood aan de man is, iedereen zijn eigen vluchtweg feilloos moet weten te vinden. Regelmatig oefenen is dus van groot belang, ongeacht of men bedrijfshulpverlener is of niet. De BHV’ers vervullen een voorpostfunctie in de kostbare eerste minuten totdat de professionele hulpverlening arriveert, zoals bij een hartstilstand. De Dag van de BHV stelt zich tot doel dat de collega’s van de BHV’er zich realiseren voor wie de bedrijfshulpverlener zich inzet: niet voor zichzelf, maar juist voor de ander.

Goed opgeleide BHV’er is van levensbelang

Het is van het grootste belang dat de BHV’er zo goed mogelijk op deze taak is voorbereid. Goed opgeleid en goed geoefend dus. Dat realiseren we ons niet altijd. Dat de tijd, die de BHV’er investeert in voorbereid zijn, het verschil kan maken tussen leven en dood. We komen de BHV’er ook steeds meer tegen op straat. Als toevallige passant die hulp kan verlenen op het moment dat ergens een incident plaatsvindt. De BHV’er is niet meer alleen de medewerker of de collega, maar ook burger. Een BurgerHulpVerlener.

Waardering en support

Dat besef, die waardering en support, voor die mensen die hulp verlenen: daar gaat het dus om. Plus het feit dat hulpverlenen verre van suf en stoffig is. Vandaar ook dat de insteek van Dag van de BHV een heel andere is.

Aanwezigheid van hulpverleners

Waar we kijken, waar we gaan en staan. Of dit nu in een bedrijf is, in een restaurant, winkel, pretpark, studio of waar dan ook is: overal moet hulpverlening aanwezig zijn. Uitstekend geregeld vanuit de rijksoverheid. Heel positief natuurlijk dat wij ons dit negen van de tien keer niet zo realiseren. Maar als je er dan een keer mee wordt geconfronteerd, besef je het pas.

Dat besef rechtvaardigt het dat wij 1 keer per jaar de BHV’er in het zonnetje zetten en onze waardering laten blijken. Zij verdienen respect en waardering.